Allis-Chalmers model B
Allis-Chalmers model B
1937-1957 Aantal geimporteerd: 1714
Het stuk hieronder over het Allis-Chalmers model B, is gebasseerd op het verhaal welke is gepubliceerd in het blad "Pionier" nr.3 mei 2008 en is geschreven door Bert Schoo
Allis-Chalmers type B, de verschillen en de overeenkomsten
Amerikaanse B met gebogen vooras
Het populairste model dat A-C ooit heeft geproduceerd, was de B. Voor de wat kleinere bedrijven, een zeer moderne trekker destijds. De vorm van de trekker had veel overeenkomst met een wespentaille en kreeg al gauw deze naam mee. Ruim zicht op het werk en veel vrije hoogte voor onderbouwwerktuigen.
In ons land was het een favoriete schoffeltrekker en voor maaiwerkzaamheden leende hij zich ook uitstekend.
In 1937 weren de eerste 96 trekkers voorzien van Waukesha FA benzine motor. Deze uitvoering is nooit in ons land geweest.
Foto serie van de B met Waukesha motor:
In 1938 kreeg de B een eigen A-C motor. Door zijn populairiteit werd de B 20 jaar gefabriceerd.
In die periode zijn er uiteraard wel enige veranderingen verricht, zoals bv. het opvoeren van de motor, verstelbare vooras, voet in plaats van handremmen, elektrische installatie, 6 en 12 volt en hydraulische hefinrichting.
Klaar voor verzending, B's in Milwaukee
Vanaf 1947 liet Allis-Chalmers ook de B in Engeland assembleren. De Britse fabriek stond in de plaats Totton, vlakbij Southhampton en vanaf 1950 in Essendine.
De Britse B had ten opzichte van zijn Amerikaanse soortgenoot enkele duidelijke verschillen, zoals bv. de elektrische installatie, was van het merk Lucas in plaats van Delco-Remy en Autolite.
Amerikaanse B met verstelbare vooras
Vanaf 1954 kreeg de Britse B, vier in plaats van drie versnellingen. De zitting werd in 1951 de panzitting in plaats van het bankje met rugleuning.
De Britse modellen werden uitsluitend voorzien van een rechte verstelbare vooras. De Amerikaanse B werd tot 1957 net een gebogen en/of een verstelbare vooras geleverd.
In 1954 kwamen de eerste B's met Perkins P3 (TA) dieselmotor naar ons land. Van dit model zijn er 70 geimporteerd en werden uitsluitend en Essendine vervaardigd.
Van benzine/petroleum uitvoeringen kwamen er 1714 stuks naar ons land, zowel van USA alsmede Engeland. Het aantal had hoger kunnen zijn, als niet per ongeluk een Duitse onderzeeboot in 1939 een torpedo had afgevuurd op een Amerikaanse vrachtboot.
Nu liggen er voor de Belgische kust nog steeds 120 B's in kratten op de zeebodem. Voor Louis Reyners een finaciele meevaller. De verzekering betaalde namelijk de totale verkoopwaarde uit.
AC dealer Schipper uit Goes bouwde voor Louis Reyners verscheidene B's om tot boomgaardmodel. Hierbij werden de portaalassen van de achterbrug naar voren gedraaid en beide fusee's van de vooras korter gemaakt. Door de accu te verplaatsen kon het stuur meer naar beneden, speciale kapjes beschermden de bezinetankdop en de temperatuurmeter.
De eerste B's waren niet voorzien van hydrauliek. Bij latere modellen kon men kiezen. Zo ook met aftakas en dorspoulie. Hierboven een Amerikaanse B met een getrokken 1 schaar A.C.-ploeg.
Louis Reyners leverde vaak de trekkers kant en klaar af, kompleet met werktuigen. Deze Engelse B is voorzien van een wiedgarnituur, werkend op hefinrichting.
A.C. dealer van Houwelingen uit Halfweg (nabij Amsterdam) verkocht veel B trekkers met in de Haarlemmermeer en Ijpolder. Heel veel akkerbouwers gebruikte deze trekker als schoffeltrekker.
Deze foto laat duidelijk zien, waarvoor een gebogen vooras diende. Men kon vrij lang het gewas onkruid vrij houden, zonder het te beschadigen.
Dit is één van de eerste Engelse B's in ons land. Deze is nog met bank. In 1951 kreeg dit model de bekende panzitting. A.C. dealer Popken uit Smilde bouwde diverse aanbouwerktuigen voor de B.
Technische gegevens model B:
Oordelen uit de praktijk over A.C. model B:
Dhr. M. ter Borg Hzn te Borgercompagnie (Gr); In 200 bedrijsuren heb ik 500L petroleum verbruikt, zodat het gemiddelde verbruik 2,5L per uur is geweest. Meer eenvoudige bediening als bij de wieltractor B type is niet denkbaar.
Tot mijn grote verwondering had ik deze herfst in de slecht weer periode, waarbij de z.g. menningen in zeer slechte toestand verkeerden, nimmer last van slippen, terwijl de te vervoeren vracht te zwaar was voor twee paarden. Iben dan ook over de tractor zeer tevreden.
Foto serie
Deze foto is gemaakt in de omgeving van Pingjum in "de Nes" (Friesland). Bestuurder is Klaas Hotzes Boersma en daarnaast Jan Brouwer uit Pingjum (foto 1940).
A.C.dealer uit Smilde, dhr.J.Popken Sr.
Dhr. A.M.Popken Jr (mechanisatie beurs te Smilde 1948)
Stand van de Fa.Popken op een mechanisatie beurs in Smilde (1948)
|