› | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Allis-Chalmers model "G" (1948-1955) Imported to Holland: 277This page will be translated shortly Het voornaamste doel, hetwelk AC bij het ontwerpen van het model "G" voor ogen stond, was een bijdrage te leveren om de kosten van voedsel te verlagen. De praktijk heeft bewezen, dat zij daarin schitterend is geslaagd en men zou met de enthousiaste beoordelingen van de "G"door landbouwers, tuinbouwers, fruitteles, veehouders, bollenkwekers etc. een heel boek kunnen vullen. Wij behandelen straks slechts de voornaamste eigenschappen en toepassingen van de "G", om zo de grote mogelijkheden van de "G" in het bedrijf te kunnen beoordelen. Het Allis-Chalmers model G was dus een zeer succesvolle trekker in Nederland en werd voor verschillende doeleinden gebruikt. Specificaties van het model G
Demonstratie model G in Brabant: De Rooi uit Nuenen hield in Brabant (1953) in opdracht van Louis Reyners een demonstratie van het Allis-Chalmers model G voor tuinders. Hier zie je een orginele model G met een opening het stuur aan de bovenzijde. Zo kreeg je beter zicht op het werk wat je deed.
De "G" voor verschillende doeleinden: Geschikt voor ploegen, zaaien, eggen, schoffelen, aanaarden, maaien, slotenreinigen, melken, bemesting, clutiveren, wieden, sproeien en transport.
Voor het schoffelen in witte kool was de "G" populair.
Model "G" om te zaaien Model "G" met 2 weg ploeg
Plantsoenendienst pleit voor model G: Bij deze "G" trekkers in Rotterdam werden het stuur en het stuurhuis veranderd door dealer Blok uit Mijnsheerenland, die ook deze trekkers leverde. Het stuur en stuurhuis werden veranderd, omdat ze daardoor rustiger stuurde (indirecter). Je ziet nu een gesloten stuur in plaats van een opening aan de bovenzijde. Zoals ze hier op de foto's hierboven wordt weergegeven, kan je zien dat de "G" voor verschillende doeleinden inzetbaar was. De plantsoendienst onderhield de trekkers in eigen werkplaats.
Onkostenverlaging door 10 fundamentele "G" voordelen:
Wanneer er weer een "G" in Rotterdam werd afgeleverd, ging dat vaak gepaard met een fraaie versiering. Achter het stuur, medewerker van A-C dealer uit Mijnsherenland.
Berichtgevingen over het model G van boeren aan Louis Reyners:
In Frankrijk werden er ook G trekkers gemaakt : In het France Lyon zijn onder licentie ook "G" trekkers gemaakt, maar dan als het type "GR" (zelfs ook nog leverbaar geweest met row-crop). Het type "GP" was een zeldzaam geval boordeel zelf maar. Beide modellen zijn nooit in ons land door Louis Reyners geimporteerd. Technische gegevens die zowel voor de "GP" als de "GR" gebruikt kunnen worden, in het frans:
type GR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||